Ázsiai Oscar-jelöltek
Október elsejével lejár a határideje a 88. Akadémiai Award Legjobb Idegennyelvű film nevezésének (alias a legjobb idegennyelvű filmért járó Oscar-díj). Ebből a közel 60 filmből január 14-re választják majd ki azt az öt alkotást, akik febr. 28-án, a Hollywoodi Oscar-gálán részt vehetnek.
Mi most Ázsia nevezőiből válogattunk…
„Fél-ázsiai országként” nulladik pontban kötelességünk megemlíteni Magyarországot, amit (természetesen) a cannesi Grand Prix díjat vitt, Nemes László rendezte ’Saul fia’ képvisel majd. Az auschwitzi történet már önmagában groteszk: Saul a haláltábor közepén, ahol minden az elmúlásról szól, a végtisztességet próbálja megadni egy embertársának.
A koreai fimek közül egy XVIII. században játszódó kosztümös drámát, a ’Sado’-t (사도 ) /angolul: The thrones/ érte a megtiszteltetés, hogy országát képviselje. A filmet a Hope rendezője, Lee Joon-Ik dirigálta, és itt is feldolgozandó téma az emberi kegyetlenség: a király saját fiát – őt uralkodásra képtelennek ítélve – egy ládába zárva megöli. Főszerepekben: Moon Geun-Young (Love me not; Two sisters; The painter of wind…), Song Kang-Ho (Szomjúság; Vértestvérek; A jó, a rossz és a furcsa…), Yoo Ah-In (Antique bakery; Punch..)
A japán Masaharu Take (In the hero; Cafe Seul…) rendezte ‘100 yen love’ vérbeli szociodráma, főhősének életét a box – és boxoló szerelme – változtatja meg. ............... Alakításával Sakura Ando (For love’s sake; Our homeland; The samurai that night) mind a Kinema Junpo (japán filmekkel foglalkozó médium) 2015 legjobb színésznőjének kijáró díját, mind a Blue Ribbont átvehette.
A kínai-francia koprodukcióban készült kalandfilm, a Wolf Totem folytatja a francia rendezővel büszkélkedő kínai éremjelöltek sorát. (a tavalyi jelölt, Ye Ying - Le promeneur d'oiseau –The nightiangle szintén koprodukció). A Jean-Jacques Annaud, a Hét év Tibetben rendezője ’visszatér a hegyek közé’, csak a helyszín most Inner Mongolia (Kínához tartozó autonóm terület), és 1967-et írunk.
A tajvani filmipar egy tajvani-kínai-hong-kongi koprodukcióban készült akciófilmmel, The Assasin-nal indul. És a kezdet biztató, hiszen a rendezéséért Hou Hsiao-Hsien Cannesban a legjobbnak járó trófeát vehette át. Ezzel kvalifikálva a filmjét a januári megmérettetésre.